lördag 8 september 2018

S V A M P

Idag var vi ute i skogen igen för att leta kantareller men ingen större lycka med de små gula hade vi. Överallt ser man hur många fejk kantareller som helst och gul fingersvamp. Jag brukar hitta kantareller när jag väl hittar dessa, men icke. Har dom inte klarat sommarens hetta eller kommer de komma senare i år?. Ja vi har inte gett upp hoppet får bli en tur imorgon igen och nästa helg.
Men jag hade tur och hittade en stor blomkålssvamp och ett gäng välbevarade Karljohanssvamp. 


Blomkålssvampen kommer jag fritera ikväll till "Olles kök". Han får ju självklart också vara med och bestämma en maträtt. Det kommer bli strips med korv och till efterrätt har han bestämt kladdkaka. Plutten! det är klart vi ska laga favvis maten när han bestämmer. Men jag måste till det testa blomkålssvampen, har aldrig ätit det innan för jag aldrig hittat någon förut, hoppas den är smarrig som det sägs. 

Karljohansvamp är en riktigt estetisk matsvamp tycker jag annars är ju flugsvampen skogens finaste svamp.

Hoppas du har en härlig lördag!
Kramar 
Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar