måndag 18 januari 2021

PÅFYLLNING AV FRÖER

 Åh tänk januari är vi mitt i nu och jag går mot ett nytt litet odlingsår. Jag odlar helt kravlöst och väljer lite frön som jag tycker om. Det som jag kommer förkultivera nu i februari är gurka och sen tomat. resten kommer att sås direkt och får helt enkelt bära eller brista. Jag lyckades ju i och för sig väldigt bra med min grönkål förutom kålfjärilslarven som mumsade en hel del i sig av de fina bladen. Men så kom hösten och med den kylan och grönkålen fick sig ett nytt lyft. Så jag har inte riktigt bestämt mig än med grönkålen. Varför jag tvekar på att förkultivera den är för att den tar sådan plats, det är ju inte en liten planta.


Gurka och tomat får förkultiveras här hemma och sen när frostnätterna är över då får plantorna flytta ut till stugan och dess glasveranda. Mums för egen odlade tomater de smakar verkligen så gott när de har fått växa till sig i solljuset. 


Lite blommor kommer jag så också några luktärter här hemma och några ringblommor både hemma och i stugan. 


Har sparat en massa fröer som inte gick åt förra året så dessa ska planteras både hemma i stan men också ute i stugan. Thomas har fått några grävnings uppdrag till våren, jag behöver fler odlingsbäddar. 

Ska ni odla något i år?

Kramar
Lina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar