tisdag 16 april 2024

ODLA I ÅR

Jag har inte förodlat något i år ska sätta tomat och gurka nu i veckan, men annars har jag inga planer på att förodla något. Men nu när jag skriver det så känns det lite dumt, kanske ändå att grönkål och lucktärtor ska få förodlas. Vi får se helt enkelt jag tar det beslutet när jag står med alla frön här hemma. I år tror jag att vi behöver bygga en till odlingslåda här hemma, för visst behöver jordgubbarna flytta på sig? de ska ju bara växa på samma ställe under fyra år tror jag sen är det rotation som gäller. Här hemma i stan kommer det som vanligt finnas Dahlior, grönkål, svartkål några olika sallads sorter, lök och lite blommor och jordgubbar då förstås.  Men i stuga vill jag köra på ordentligt i år för förra året blev det inget men jag måste få till en vattentunna igen ute i stugan. Den förra sprack så jag har sprungit över med vattenkannor  till min morbror till sjön för att ta sjövattenvatten alltså lite för meckigt.

Men nu ska ni få se hur jädra snyggt odlingen ska se ut i stugan allt är inspirerat eller taget helt rakt av Ellen Key´s och hennes design på Strand. Alltså åk dit och bli inspirerade det är en helt magisk oas. 








Här kommer det odlas sallader, rödbetor, rädisor, morötter, olika lökar, olika kålsorter och blommor givetvis. Sen gör man en rockard för varje år ni vet det där med att jorden ska vara i träda o.s.v.. Men här blir det ingen vila i någon av rutorna, tänker att det är en så liten odling så jorden kommer nog inte bli utarmad. Jag ska verkligen köra igång med bokashi så det hoppas jag på att vi håller igång en frisk näringsrik jord.  Jag hoppas på att vi hinner städa lite i trädgården efter jobbet, men det är nog för optimistiskt. 

Ha en fin tisdag!
Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar