tisdag 25 februari 2014

Ris och knopp

Alla gör nog på sina egna sätt när det gäller pelargoner, så här gör jag:
På hösten/vintern åker dom ner i källaren i backar, krukorna vill jag kunna använda året om. Jag slutar helt enkelt vattna dom i samma stund när de flyttar ner. I februari får de flytta upp igen och få sig en skvätt vatten och vänja sig vid ljuset igen innan jag både planterar och beskär dom. Det som jag har beskurit sätter jag i vattenflaskor och låter dem rota sig lite. Detta med att låta dem få rot är ju lite olika sagt om en del hävdar att de kan bli lite klenare växt då. På så vis har jag lyckats få en hel del pelargonier och fler sticklingar blir det i år igen. Och det är från enbart två Mårbacka "mödrar", en rosa och en vit.

 Ikväll får jag nog gå igenom riset

 Mårbacka trassel




Vera har redan två pelargoner i sitt fönster,
de blev räddade när de bröts av vid uppflyttningen från källaren;) 

Kramar från mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar