fredag 22 september 2023

ROSENDALS MOROTSKAKA

Alltså denna morotskaka från Rosendahl kan vara det godaste receptet som finns på morotskaka. Det är inte så ofta numera som man använder sig av en  kok- eller bak böcker, men denna från Rosendahls den använder vi flitigt speciellt när vi ska göra morotskaka. 



har någon liten varit med fingrarna i toppingen på kakan



Morotskaka Rosendal 
2½ dl solrosolja eller annan olja med neutral smak
3½ dl strösocker 
4 dl fint rivna morötter 
3 ägg
4 dl vetemjöl
1 tsk bakpulver
1 tsk bikarbonat 
½ tsk salt
½ tsk muskot nyriven eller torkad
1 tsk kanel
1dl mycket grovt hackade valnötter 

Topping: 
200 g smält avsvalnat smör
200 g philadelphiaost 
3 dl floursocker
2 tsk vaniljsocker
saft och skal av en citron

jag själv gillar mycket topping så lägg till lite om ni är som jag:)

Kaka:
  • Vispa socker och olja vitt. Tillsätt rivna morötter  och sedan äggen, ett i taget. Blanda de övriga torra ingredienserna och rör ner dem i smeten. Sist tillsätts valnötterna.
  • Häll smeten i en smord och bröad form.
  • Grädda kakan i 200 grader i cirka 30-35 minuter.
Topping:
  • När kakan har svalnat vispas alla ingredienserna till en luftig smet som breds över kakan.
  • Låt kakan stå kallt en stund så att toppningen stelnar något.  

Äntligen fredag, har varit helt slut idag och då hade vi givetvis en kompetensutvecklingsdag. Jag blir extra trött när man måste sitta ner och vara i möten. I alla fall tror jag att jag måste kolla upp min syn för det känns som jag har trötthet i ögonen som vid pollen men tror det är glasögon som behövs. Hade glasögonen på högstadiet för jag hade ett litet brytningsfel men det växte bort. Så på onsdag får jag väl veta om det är dag att införskaffa några glasögon. 

Hoppas ni får en fin helg! Vi åker över dagen imorgon till Helsingborg på lite fest. 

Kramar
  


 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar