tisdag 3 oktober 2023

I DAG EN KERAMIKDAG

Idag är det min keramik dag, inte alla tisdagar som man hinner eller är för trött för att "keramika". Men idag tänkte jag både orka och hinna få några timmar till keramiken. Jag hann både beskickning (man gör i ordning slut finishen, svarvar under keramikföremålen) av en stor skål och hade en massa lera som jag blött upp som blivit för torr under sommaren, dock hade den blivit för blöt så jag har slängt upp den på gipsskivor och sen har jag ändå inte hunnit med att bearbeta den så jag kan använda den näst kommande gång. Men så idag blev det till att använda en stor klös vit lera och det blev ett gäng granar. 

en massa bollar som ska bli granar 

Drejade på två drejskivor tycker det känns mycket bättre då hinner man gör lite och idag var det ingen som ville dreja så då gäller det att passa på.

Granarna får som vanligt av mig en stjärna i keramik, men kan vara så att några får vara utan och att jag testar göra stjärnor i år i ståltråd. Måste testa det, kan bli bra. Mina granar går i grönt, matt vitt eller matt svart. 

Nu under några veckor har eleverna i åk 9 även dom keramik så ja mina händer dom ser mer ut som russin till och från så torra! Deras uppgift är att designa tre stycke bruksföremål och de får använda sig av tre olika sätt att framställa dom på. Dreja, ringla, tumma och kavla vill man så får man ju in alla fyra olika sätten men det är valfritt. De har först fått inspireras av mina Power Point genomgångar, Youtube klipp och Pinterest för att sen gör sina tre skisser. När föremålen är glaserade kommer uppgiften avslutas med att de ska fota sina alster och redigera fotot, här kan man lägg ner både finess och tid om man vill det är valfritt och även att vi ställer ut dom klassvis med temat "det dukade bordet". 

Keramikföremål på tork dessa är tummade, ringlade eller kavlade. Bilden nedanför är de drejade föremålen, jag låter dom ta lite längre tid innan de får brännas. Det är en vanesak att få leran att bli jämt fördelad från botten och upp. Är det för tjock botten tillexempel och jag skulle bränna keramikföremålet innan det är jämt torkat då är risken lika med att det går sönder.  

Drejat var det här!


Fick hjälpa två elever med att sätt hänkel på deras alster idag också. De har lite för kort lektion men också bara en gång i veckan, ska man få dit ett "öra" så krävs det att leran inte har torkat för mycket. 


Första ugnen blev klar idag också vi får väl se imorgon om allt klarade sig det var alldeles för varm för att kolla det undre planet också. Spännande!

Kramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar