torsdag 12 oktober 2023

FÖRSTA FROSTEN

Kom i helgen så det var bara till och gräva upp dahliorna kände jag. För nu vet man inte riktigt när det smäller till ordentligt med kylan, det verkar som att minusgraderna inte kommer ordentligt förens till nästa helg. Det ska bli så skönt nu med höst, lite mörker och lugn. Det är alltid lite mer stressat när det är vår och sommar mycket som ska hinnas med. Så jag gillar hösten den behövs för att själen ska få lite ro. Sen är det ju snart höstlov eller läslov och när det är över ja då kan man börja plocka fram lite smått av julen. 

Men åter till dahliorna jag gräver upp hela knölen och tar en i taget och skaka av jord och försöka få ut så många kryp och maskar som möjligt så ingen ska dö nere i källaren.  

alltså de är ju så fina, men nu tackar vi för i år


Jag tar en knöl i taget med blommor och allt för att kunna se vilken dahlia det är.


Sen klipper jag så långt det bara går till knölen så jag har en liten stumt och sätta tejp med namn på dahlian till nästa år. Så jag vet vilken höjd det är på dom så de hamnar rätt i landet. 


Sen ligger dom ett tag i solen så kryp kan få en chans och ta sig ifrån knölen. Sen ner till källaren i plastbackar utan lock och jag kommer inte börja väcka dom förens i februari. Då börjar jag skvätta lite vatten på knölarna. 

Nu är nästan hela våran trädgård förberedd för vinter några häckar och lite krukor som ska tas om hand om. 

Ha en fortsatt härligt torsdag!
Städdag i dag va?!

Kramar




 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar