onsdag 2 maj 2018

Keramik tisdag


Igår hängde jag och keramikade i två timmar det bidde 6 skålar lite halv djupa i lava lera, är så sugen nu på den leran (vit med prickar). Lite snabbt sådär svängde jag ihop två "trädgårdsprydnader" också tänkte sätta dom på mina armeringsjärn där det klättrar rosor i sommar. Färg på dom står jag och velar mellan, vitt eller ljusmatt grön alltså grönt och rost är ju riktigt snyggt, men det är ju vitt också och ta mig tusan svart matt med ju. Så tre färger har jag och tänka på tills det är dags för glasering.

Drejade ihåliga och sen arbetar jag dom uppåt och låter lera sluta sig mot toppen.





Tork och sen fixa iordning dom nästa vecka






En kanna som skulle glaseras men jag velar om den ska vara vit eller gul. Den ska vara i stugan så därav skulle den passa med en gul ton eller grön? Blir så velig så det är inte klokt. Fatet som står bredvid som nästan inte syns ska vara i stugan, ska göra ett gäng sådana mattallrikar dit ut. Testade en glasyr som jag upplevde som blå med en grå ton i, urtjusig. Men igår när det väl kom hem, så upplever jag det med en väldigt synbar lila ton och det vill jag inte ha. Så nu lär jag vela om dessa fat också.

Hoppas ni får en härlig fortsatt kort vecka tänk snart helg ju!
Kramar
Lina 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar