tisdag 24 augusti 2021

VECKORNA SOM HAR RULLAT PÅ

Här har vi genomfört både sista sommarlovs veckan och första skolveckan sen jag skrev sist. Jack går nu i sjuan, Nick gör sitt andra år på gymnasiet, Alva på högskola om en vecka,Vera går nu i femman och Olle har börjat förskoleklass. Genast blev han så stor, inte bara för att han har blivit storebror utan mycket för att han nu börjat skolan.  

första dagen mot skolan

Abbe får hänga på

men inte Chester han hämtar jag och Abbe efter för hans morgon promenad

Dagarna går grymt fort med en liten människa och det mesta av fokuset på dagarna är just på Abbe. Plutten som vägrar ta napp och inte alls ser tjusningen i att lära sig äta från nappflaska, något som kan underlätta i att trösta både för min skull men också för pappans och syskonens skull. Jag upptäckte rätt tidigt att Abbes tungband var kort, inget som kändes utan det syntes Jack hade det också så det gör ju att man blir uppmärksammad på det. Så vid läkarundersökningen på BVC så skulle jag tagit upp detta, men med en amningshjärna så glömde jag. Vilket gjorde att jag fick ringa efter ett tag och be om en tid till BVC för att få en remis till öron/näsa/hals. Ingreppet genomfördes utan bedövning vilket jag är glad för. Det är ett så litet klipp och det blöder typ inget och varken Jack eller Abbe har gråtit vid ingreppet. Där i mot har jag hört om spädbarn som blivit bedövad och gråtit i timmar efter ingreppet. Vilket inte är så konstigt munnen/tungan är ju deras "hela värld" den viktigaste del för att kunna få i sig näring och känna av med. Trodde att efter klippet att Abbe skulle fatta grejen med napp, men inte. Så nu försöker jag öva honom lite:) Jag tänkte ju gå på valpkurs med Chester och då kan det vara bra om Thomas kan ta Abbe utan att vi båda ska känna oro för "bröstpanikgråten". 

Abbe vill vara nära så då kommer sjalen till användning. Sjal är ju så bra, helt annat än bärsele i början. 

Annars har vi hunnit med en tur till skogen och för att plocka blåbär med vänner men självklart började regnet ösa ner så det blev till att vända om hem för att fika istället. Blåbär är det bästa lilla bäret enligt mig, men jag har också upptäckt det röda vinbärets alla godheter. Så goda pajer har vi gjort och lite saft, måste plantera fler buskar av röda vinbär. 

Röda vinbärskaka med vaniljsås, en utav favoriterna denna sommar. 

Imorgon ska vi in lite snabbt till storstan , Alva ska köpa lite små prylar inför flytten på lördag. Så jag och Abbe hänger på, jag behöver kolla på nya kuddar.


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar