måndag 13 september 2021

ÄPPLEN

Det är ju ett riktigt svampår i år, men det måste ju även gälla äpplen också för oj så många äpplen vi fick i år. Färgen är helt magisk de glänser i rött som små julgranskulor i trädet, som snövits äpple (fast utan gift då). Vi tar tillvara på äpplena genom att göra äppelmos och äppelkaka en och annan paj med självklart.

Äppelmoset gör jag en smidig variant som jag sen fryser in. 

1kg skalade och urkärnade äpplen, skurna i bitar.

1 dl vatten som kokas upp med äppelbitarna lagom värme så det det inte bränns.  

Mosar sönder äppelbitarna efter ett tag och då häller jag i 1/2 dl socker rör runt och kokar upp.

Sen mixar jag moset och det får svalna. Sen är det bara och frysa in i så lagom portioner som man anser själv blir bra.  

Äppelmos går det åt här hemma till gröten. I min mannagrynsgröt vill jag ha äppelmos och i min havregrynsgröt också men då tar jag även kanel på.

Japp lite fika i bakgrunden också kladdkaka och vinerbröd

alltså glansen!

mindre roligt jobb kärna ur och skala 


Fryser in äppelmoset i lagom burkar som sen kan tas fram och tinas. För att fylla en glasburk och ha i kylen, redo till alla grötfrukostar.

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar