tisdag 28 februari 2023

STILLEBEN

 Alltså vad jag gillar och genomföra denna uppgift med mina elever. Just nu har sjuorna arbetat med stilleben. Jag går alltid igenom i början av årskurs sju former, skuggor och färg.  

De får börja med en välkänd teknik först och det är blyerts, det är lite jobbigt i början för dom att släppa tanken på "att måla så rätt som möjligt": Försöker tjata in att det är inte det som är viktigt utan att de blir medvetna om proportionerna och formerna. Skuggorna syns ju inte så bra tyvärr. Men några går att uttyda.

Sen får de testa på kol och det får de bara göra under fyra minuter. Sen får halva klassen oljepastell och andra torrpastell, men då får de arbeta med det i tio minuter.

Sist ut får de en halv lektion och arbeta med akvarell, först skissa upp tunt och sen arbeta med akvarell. Detta brukar de flesta tycka är roligt men svårt. 


Ett tips om man känner för att hamna i lite kreativtflow är och göra ett litet stilleben hemma och bara köra. Det är så avslappnande för hjärnan och slutresultatet brukar faktiskt bli riktigt bra. 

Idag fick jag köra vabb Abbe hade hög feber igår och nu är han både förkyld och hostig. Men vi fick en toppen dag på förskolan igår, det var nog hans bästa dag hitintills inte ledsen alls. Så nu hoppas vi på att han piggar på sig snabbt. 
Men tror nog att jag kommer passa på och fröså lite idag, vi går ju in i mars imorgon! Tänk vad ljuvligt en vår månad!

Ha en fortsatt finfin tisdag.
Kramar







Inga kommentarer:

Skicka en kommentar