tisdag 12 april 2022

PÅSKPYNT

Här är det nu klart med pyntandet. Pyntet består av en härlig blandning med blommor, hönor, gula ljus, lite ris med fjädrar, egen keramik och dagis pynt, alldeles lagom men ändå påskigt. Påsken är så härlig tycker jag då finns det liksom "hopp om ett" ljuset är åter och förhoppningsvis är marken bar och det är lite varmare. 

hönan Agda har sin vanliga plats i köket 


Vera har tagit reda på mitt barndoms påskpynt kycklingar i porslin

vid sängen lite tulpaner

denna tupp står förviså alltid framme här i matsalen, men nu syns den lite mer flyttat undan d.v.s. gröna växter.

Påskris är väl ett måste? Hade ingen plats i år egentligen men flyttade lite på våra sådder så där är det piffat med lite ris, fjädrar och ägg.

Lite tapetpynt hänger på ett skåp har fler av detta pynt men i år fick en bara vara framme, annars brukar dom hänga i ett ris dom också. 

Min höna, hon är från början ett misslyckade av en skål och tuppen är misslyckande av en kanna. 

lite lökar i ett fönster

Ägg som nu har några år på nacken dom gjorde jag när deco page var så inne. De håller så de har också en självklar plats här hemma varje påsk. 

Mera tulpaner, gula ljus och små kaninhuvuden i keramik en har jag glasera i vit matt den andra är blank men i prickig lera. 
           
Min favorit ljusstake till påsk från Indiska, lite mer lökar och hönor/tuppar i olika glasyrer.

Åter igen i fönstret i köket står hönor-och tupp paraden 

Sist men inte minst "dagis" pysslet som Olle så omsorgsfullt tog omhand om

Men alltså kolla in denna lilla kyckling den är ju bara för ljuvlig. Håller barnens pyssel bara ihop så sparas det varsamt och tas fram år efter år.

Äntligen är det lite varmare och imorgon blir det äntligen lite trädgårdsfix. Jag har köpt två jätte vallmon, har en på framsidan men nu får den utökas så dom ska ner i jorden imorgon. Den är det första som blommar på framsidan tror den t.o.m. är det först som blommar över lag i vår trädgård. 
Vallmo är ju ingen direkt bra blomma och ta in den släpper ju så lätt sina kronblad så jag låter alltid min vallmo få stå kvar.  

Ha en fortsatt härlig påskvecka!





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar