torsdag 26 maj 2022

EN TREVLIGARE TORSDAG

Alltså böcker, älskar böcker! Dock skulle jag vilja läsa oftare och då speciellt på kvällen men har typ ingen bra belysning vilken himla dålig undanflykt, jag vet. Men så är det, vill inte att det ska lysa förmycket så man stör Abbe när ha sover och han sover ju i vår säng. Men måste verkligen ta tag i det där med en liten läslampa. Jag lyssnar oftast på böckerna jag läser tycker det är mysigt och samtidigt lyssna och pyssla med något annat. Men som sagt att gå och lägga sig och läsa det saknar jag.

För några veckor sedan var i alla fall jag, Malin och min syster i Eksjös bokhandel för att lyssna på Emma Hamberg som pratade om Frankrike och hennes kokbok "Au Pif". Så himla mysig stund som bjöd på lite tilltugg, vin och skratt. Hon berättade att alla foton är tagna med en analog kamera. Vilket känns helt galet i dag att man vågar fota analogt till en bok. Men vilka härliga foton det är i den kokboken, de känns så verkliga så i nuet. 



Vi köpte ju givetvis kokboken alla tre och fick dom signerade av Emma sicken färgsprakande människa och vi var alla lite starstruck.  

Jag blev så sugen på att fota igen med analoga kameror. Fick min första egen kamera på högstadiet och har så mycket foton från min ungdomstid sparade. Sen köpte jag och Thomas våran gemensamma kamera en fin Pentax när vi väntade Alva så från hennes första tid till typ Jacks födelse har vi fotoalbum sen blev vi sämre för då köpte vi en digitalkamera (fotoalbumens död, digitalkameran) Där är det skärpning måste framkalla foton och göra fler fotoalbum, men framförallt  vill jag se fler bilder som är fotade utan att vara redigerade. Så trött på alla överredigerade bilder som finns på t.ex. insta och på vissa bloggar. Det har liksom på något vis spelat ur sin roll, för mig. Nä nu har jag fått mer sug för att fota analogt igen har en låda med analoga kameror nere i källaren efter pappa, får helt enkelt gå igenom och testa dom och se om någon funkar. Så denna sommar ska vigas åt att läsa böcker, framkalla foton och göra fotoalbum men också fota och hoppas på att någon av kamerorna funkar.   

Nähä pöss och ha en fin fortsatt torsdag! 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar