måndag 10 juli 2023

RABARBER

 Ute i stugan har man mer tid att inte göra något, så vad passar väl bättre än att baka, safta och sylta. Bakade både bullar och rulltårta så vi hade fika till elva kaffet under några dagar. Tog med mig rabarberna som jag hade fått av en vän med mig ut till stugan, så jag kunde göra saft passade även på att ta tillvara på rabarberna sen till att göra sylt. 

Vi har bara två spisplattor i köket men det duger fint, det är ju inte så att man är där för att göra storkok.  


Rabarbersaft är ju lätt en av mina favoriter och den är så lätt att göra
Bara och skära ca 1kg rabarber i 1-2 cm stora bitar. Koka i 15 min med 1,5 l vatten, utan att röra om. Häll av rabarberna och koka upp vattnet med 5dl strösocker och saften av en citron.
Låt svala och häll upp på rena flaskor.



Sen tog jag bara rabarberna och 5 dl syltsocker 1/2 dl av rabarbersaften och saften av en citron och kokade samman under 15 min. Låt svalna och häll upp på en ren glasburk.


Sitta här på verandan när det börjar bli mörkt med en kopp te (eller rabarbersaft) och en bok är bara så fint. Nu är det regn igen i Småland och då hänger vi hemma istället. Det är det som vi tycker är så bra med en stuga i närheten, man hinner njuta av båda ställena under sommaren. 

Kramar!



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar