söndag 4 mars 2018

PLANERA FÖR PLANTERINGEN

Idag startade jag lite smått med att planera för vad vi ska så, men också vad vi ska plantera i trädgården framöver. Bland annat har jag nu bestämt mig för nu att det blir en häck på framsidan av huset, Tompa har väl inte brytt sig det är mest jag som velar. Men mycket tack vara att jag nu tycker att vi ska köra på en häck är för att vi fick reda på att det har varit en häck på framsidan förr. Jag ska ärligt säga att jag har dragit mig för en häck för att jag är rädd för att det ska bli en hundskitsansamling i jorden under häcken.
Åter till frö och så planerna, såhär gör jag. Först skriver jag ner allt som vi vill odla på ett papper, sen går jag igenom förutsättningarna för det som vi vill så om det nu är någon ny gröda. Sen planerar jag in sakerna i en liten skrivbok var de olika fröerna ska få planteras någonstans, antingen i stan eller i stugan. Det som kommer tidigt på sommaren får vara i stugan och det som kommer sent få växa i stan. Det vi hoppar över i år igen är potatis (kanske att vi sätter några i hink) men det är en gröda som tar stor plats och de blir aldrig klara när man vill ha dom.

 I vår trädgårdsbok skriver vi ner de växter som oftast är perenner. Ska bli bättre på att föra anteckningar i den.




 På sjukdomsfronten inte ett nytt, förutom att Jack fick magsjuka i natt. Jag börjar tro att jag, Tompa och Nick slipper. Det håller vi tummarna för. Det som är bra när någon av de äldre barnen blir sjuka samtidigt är att de kan vara hemma tillsammans så vi slipper vabba, ja om de inte är helt utslagna eller är mitt uppe i magsjukan nu får dom ju vara hemma för att inte smitta ner någon annan. Det håller ni stenhårt på va? att inte gå till jobb, skola eller förskola förens efter två dygn sista spyan eller diarrén. Vi håller stenhårt på det för annars är risken stor att vi blir sjuka igen och att det bara går runt. För magsjuka blir man inte immun mot.

Hoppas ni har haft en härlig helg!
Imorgon tar vi nya tag!

Kramar Lina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar