onsdag 22 november 2023

FREDAGENS & LITE HELG SOM GICK

 Men har ju glömt det här med fredagens det är inte lätt att alltid hitta tid och skriva här på bloggen. Men denna fredagen som gick pysslade vi "piprensar ormar" med pärlor på bilden, det var en hitt helt klart och något som blev klart som eleverna fick ta med sig hem. Men denna fredag då kör vi på med julpyssel, det är så mysigt att kunna pyssla med några elever. Årskurs sju har fått jobba klart med arbeten så vi kan börja på en ny uppgift denna fredagen och åk 8 skrev en analys på en reklamfilm. Volvos gamla reklam där Zlatan medverkar, den är så bra att analysera finns så mycket och ta upp. 

Jag sätter glasyr ugn efter glasyr ugn åt niorna, det finns en glasyr som inte blir bra och jag har ännu inte listat ut vilken. Kan vara så att det är en glasyr som ska brännas högre men det står inte på någon av burkarna. Jag ska ta och testa en högre temp på dom i helgen annars får vi väl köra en transparent glasyr över. Apropå glasyrer så ska jag till Sörängensfolkhögskola och blanda en massa glasyrer på söndag. Vi har redan gjort iordning prover för det som jag visade i förra inlägget, så kul ska det bli. 

  
glasyrugn  

Förra veckan var vi även på Jönköpings läns museum och gjorde "Kampen om tiden" med min klass. Alltså så bra så genom tänk och så kul, en utställning men samtidigt ett spel.

37 människor från länet som har gjort olika avtryck 




Tack alla kvinnor som kämpade och som kämpar, för det är fortfarande en kamp som måste fortsätta..


Helgen då bakade jag frallor alltså så goda och så smidiga, nattjäst bröd är ju fantastiskt smart färskt bröd på morgonen.


Chester och jag tog skogspromenader och han är extra glad för kylan och snön, han är som mest nöjd i detta väder som komma skall. 



Vi avslutade söndagen med en riktigt söndagsmiddag kålpudding med kokt potatis och brunsås.  

hann med lite keramik pyssel också hemma, medans Abbe sov.

Denna lördag ska vi julstorstäda och ta fram alla stjärnor, nu är det nära till första advent.
Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar