onsdag 8 november 2023

HÖSTLOVET🍂

SĂ„ poff sĂ„ var det höstlovet/lĂ€slovet över och det gick ju vĂ€ldans fort, speciellt nĂ€r hĂ€lften av oss blev sjuka jag, Abbe och Jack Ă„kte pĂ„ halsont, hosta och allmĂ€nt slöhet. Jag hostade sĂ„ mycket pĂ„ nĂ€tterna att jag fick sitta upp i soffan till runt tre/ fyra pĂ„ nĂ€tterna, sĂ„ fort jag la mig ner kom hostattackarena. Vi hade gjort planer inför fredagen att Ă„ka till Haverdal för att titta pĂ„ Thomas barndomshem, fika vid havet och tĂ€nda ljus i minneslunden för hans pappa. Och passa pĂ„ och ta en tripp till Feldts tivolikiosk inne i Halmstad nu innan de stĂ€nger ner den. Jag hade maxat fyra timmar sömn sĂ„ Thomas fick köra det mesta, jag kontaktade vĂ„rdcentralen genom 1177 och deras chatt. KĂ€nde att jag behövde fĂ„ hjĂ€lp med hostmedicin för att fĂ„ sova pĂ„ nĂ€tterna. SĂ„ smidigt med denna chatt, nĂ€r vi var framme i Halmstad hade jag astmamedicin och hĂ€mta ut och kommer bli kallad till en koll om jag har förkylningsastma.  


Tompas hus fotade jag frĂ„n bilen, nuvarande Ă€garna var ute pĂ„ trĂ€dgĂ„rden. Men alltsĂ„ tĂ€nk han bodde ett stenkast frĂ„n en av Sveriges finaste strĂ€nder som liten, vilken idyll och vilken lyx. 


Mot havet och vi anade en sol som kanske skulle orka bryta sig igenom...


Abbe sÄ lycklig i sin vagn och att fÄ Äka genom stora vattenpölar pÄ stranden.


Det blev tillslut en blĂ„ himmel och solen kom fram nĂ€r vi satt och fikade. Helt fantastisk fin förmiddag vid havet. 




Vi behövde inte mössorna eller halsduken sen, det var nĂ€stan sĂ„ man fick vĂ„rkĂ€nslor i kroppen. Solen sĂ„ efterlĂ€ngtad kĂ€nde vi. 


Abbe har alltid nĂ„gon slags buffĂ© framför sig nĂ€r vi har picknick. Han ska alltid plocka av allt pĂ„ en gĂ„ng och rada upp det framför sig. 



mors lilla Olle


SÄ mysigt litet stÀlle vi fick titta i omgÄng Abbe var inte lika impad, han sprang hellre utanför.


Resten av helgen fortsatte jag och hosta dock blev det bÀttre men istÀllet fick jag en vidrig migrÀnliknande huvudvÀrk sÄ hela söndagen lÄg jag ner under tÀcket.

Men nÄgot som jag har orkat ta mig för Àr att stoppa alla vÄra raggsockar och laga nÄgra stickade vantar. Mormors alla fina hemmastickade sockar dom Àr vi rÀdda om.


Det som jag ska kolla pĂ„ nu pĂ„ loppisar en stoppnings svamp sĂ„ jag inte behöver hĂ„lla pĂ„ med en petflaska. Att laga sina trasiga plagg Ă€r verkligen meditativt och jag tĂ€nker laga byxor och tröjor pĂ„ det Japanska viset Sashiko, hĂ€danefter nĂ€r det behövs. Tycker det Ă€r riktigt snyggt 


Nu hoppas vi pĂ„ en pigg november och en massa mys hemma, men pĂ„ jobbet. Mitt nya mantra Ă€r "mys", alltsĂ„ vi behöver ju mer mys i dessa tider bĂ„de hemma och utanför hemmet. 

Ha en mysig fortsatt kvÀll & torsdag imorgon!

Kramar!

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar