tisdag 2 april 2024

PÅSKEN

Ljuvliga påsken så lugn och stillsam som varje år och exakt så som vi vill ha den, med lite enkelt påskpynt lite här och var i huset.
 

Keramik hönor & tuppar på parad i fönstret. Dom är drejade i stengods och sen har det fått näbbar, ögon och "kammar".
Maten dukade vi upp i köket så fick alla plocka det de vill ha, jag älskar lax och sill så det vill jag inte vara utan. 


Hade satt en bröd deg under natten till morgonens frallor, det räckte även till påskmiddagen. 


Fram med alla sillburkar och janson får inte vara utan ansjovis, även om några av barnen gnäller över det då får de hålla sig med kokt potatis:)
 

Små drejade fat har jag ett gäng, perfekt och sleva upp lite Bregott på när man vill att det ska dukas lite finare. 

Abbes favorit var prinskorv och hemma rullade köttbullar med brunsås.



Äggjakt efter maten som alltid och vovven fick leta lite ostbitar. 


Påsktårta i marsipan i år och den stor Alva för att göra. Förra året såg jag här på bloggen att jag gjorde denna klassiska påsk efterrätten rulltårta.


Så passande garnering med ägg från Anton Berg min favorit är helt klart mandelägg.
 

Tuppen och hönan som bara får komma upp vid påsktider, kanske lite synd. 


Ha en fortsatt fin vecka vare sig du har lov eller inte.

Kramar

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar