tisdag 27 september 2016

Blåst, storm, kulingvindar eller orkan

Ja jag ogillar de ovanstående orden jag blir skraj av att det blåser, kan på min höjd gilla lite lätt sommar bris. Men nu är det sagt att det ska blåsa framöver, att det kan bli lite höst storm och som jag ogillar det! Är faktiskt rädd för kraftig blåst och det har blivit värre sen vi köpte huset. Även att vårt hus har stått stadig i över hundra år och att likaså fönsterna har klarat av kraftig vind minst lika länge. Så gör det mig rädd i alla fall varje gång det blir ett kraftigt oväder och jag tror att huset ska blåsa bort. Fånigt? ja kanske, men katastrof tänket inom mig går bananas när det blir oväder så är det bara.
Så för att skingra bort det där katastrof tänket är film bra att titta på. Och då ska det vara fina mysiga filmer med kärlek i och lite sorg, men absolut ingen skräck och absolut inga katastrof filmer!
Så här kommer mina film favvisar


Handlar om en framgångsrik aktiemäklare som får beskedet att hans farbror har gått bort. Han får ärva sin farbrors vingård i Provence, en gård där han tillbringade stora delar av sin barndom.


 Handlar om en utav mina favvis konstnärer Amedeo Modigliani. Filmen utspelars i Paris under 20-talet. Lite Romeo och Julia feeling och jäkligt sorglig. var beredd med näsdukar.
  


 Den här filmen är ju bara genom mysig utspelars också i Paris. Amelie tar på sig uppgiften att försöka förbättra andra människors liv.



 Utspelars också i Frankrike i en liten inskränkt by, dit flyttar Vianne med sin dotter och öppnar en liten chokladbutik.


Utspelars i södra Kalifornien, en ensamstående pappa letar efter ett nytt hem till honom och hans två barn efter moderns bortgång och köper ett Zoo.


 
Utspelars under 30-talets USA en veterinär tar ett jobb på en cirkus och ägaren är allt annat än snäll. Kärlek uppstår mellan veterinären och cirkusägarens fru.


Bygger på en självbiografisk bok. Handlar om Corinne som blir förälskad i en massaj och hur de försöker leva tillsammans trots att de inte pratar samma språk och kommer från helt skilda kulturer.


Handlar om en internationellt framgångsrik dirigent som åter vänder till sin norrländska hemby och tar sig ann byns kyrkokör.


Ja här har ni några filmer att mysa till!
 De fem första filmerna innehåller ju dessutom fantastisk bra musik. Film musiken från Amelie har jag ofta på här hemma älskar sådan typ av musik får mig att känna mig lite fransk ja som aldrig har besökt Frankrike mer än typ ett snabb stopp på en fransk bensinmack.


Kramar från mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar