onsdag 7 juni 2017

D E T O X


Jag detoxar, helt galet jag vet! Inget som jag har gjort förut, men jag tänkte att vad tusan nu när ändå Thomas skulle köra så kunde lika väl jag också hoppa på. Jag är intresserad av att veta vad som händer med mig både rent humörsmässigt och om det händer något med koppen, blir jag mindre svullen om magen pga. att jag avstår från både laktos och gluten. Men det som jag tycker är mest intressant är ju hur det påverkar mig inombords. Tyvärr så kommer jag ju inte märka vad som faktiskt påverkars inuti mig av detta och om det hjälper mina celler till att reparera sig.
I alla fall vi körde igång i lördags och Thomas har helt styrt upp det här samt lagat alla mat. Det som vi har uteslutit helt är koffein, alkohol, nikotin (jag har den dåliga vanan att ibland ta en snus;)), socker, alla mejeriprodukter likaså allt som innehåller gluten, salt, kött, samt potatis, pasta och ris.
Det vi har ätit/druckit  under de första 72 timmarna är vatten, olika gröna egengjorda drycker för att få igång utrensningen och grönt te. Maten har varit allt från osaltade omelett till morotsoppa och sallader utan dressing bara enkel vingrett. Maten ska helst vara ekologiskt men absolut inget halvfabrikat/ hel fabrikat.

 grönt är skönt men börjar bli lite uttjatat;)


 
Så hur har det gått hitintills? Jodå det har gått bra ingen har fuskat. Utan vi har tagit våra olika cravings som kommit upp med att stilla den med några nötter eller en kopp te. Andra dagen på detoxen var jobbigast, då fick jag huvudvärk och kände mig håglös. I dag som är femte dagen har gått förvånansvärts bra och då har jag jobbat, det är bara på kvällen man börjar tänka "dåliga" tankar. Vi får se hur vi gör till helgen vi hade bestämt att köra ända fram tills den 13:e då det är skolavslutning. Men vi börjar redan nu ta in lite fisk, haloumiost, lite nudlar och bovete i maten. Vi trappar nog istället långsamt upp för att helt gå bananas på onsdag när vi ska gå ut och äta på resturange jag och Tompa. 
Det jag saknar mest är choklad men mest är det maten som potatis, pasta och bröd/knäckebröd och kaffe vid vissa situationer.


 Så här ser det ut just nu min lilla kopp te och lite ljus tända. Tycker det är så himla mysigt med lite sommar regn och vi behöver ju det så det är ju bara och gilla läget men det hade varit mysigt om värmen kom tillbaka nu till skolavslutningen och att det håller sig till midsommar. Sen kan det ju regna en tag till för att sen.... ja ni fattar.
Nähä nu får det bli sovdags imorgon är det torsdag och städdag så då gäller det ju att vara utvilad:)

Kram & god natt!
Lina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar