lördag 6 oktober 2018

Alva´s kök

Har ju glömt att visa sista lördagens middag som hölls av Alva. Hon valde att göra en pasta med inspiration av Italiens smaker och till efterrätten valde hon att göra Tiramisu. Vilken god Tiramisu helt suveränt god! Impad av att hon fixade göra den själv för första gången. Jag har aldrig gjort en i hela mitt liv, det är ett sådant bakverk som Tompa har tagit åt sig att göra. 

 Vårat stora "pastafat" fatet som är en bröllopsgåva från våra vänner Jenny och Kicki och det används flitigt till våra pastarätter. Olle och Vera är oftast inte så förtjusta i att pastan blandas med det andra gottiga, så till dom brukar vi spara en skål med bara pasta så får de plocka till sig det som dom tycker passa till  deras pasta.

Oliver kan jag slafsa i mig i mängder, det tog mig ett tag och lära mig äta oliver tror jag var över 20 årsålder innan jag uppskattade dom och först gillade jag bara de svarta. Nu är de ett måste för mig till ost och kex och sallader. Älskar och lära mig gilla nya smaker, men det finns ett gäng som jag aldrig kommer lära mig gilla och det är viss kött och musslor, de går bort och det beror på utseende och konsistens. Dock äter jag gärna sniglar i vitlök med god aptit. Vad är din big no no?

Tiramisu alltså bara namnet gör ju att det smälter i munnen. Det är inte det snyggaste bakverket men lätt ett av de godaste. Kan meddela att det blev inget över, inget.

Hur var er lördag? Här gick allt i racerfart. Var en sväng på loppis, sen sladdade jag förbi fru Qvist på en kaffe och väntade in Alva. Hon hade hängt på öppethus för gymnasiet, det gäller ju och göra reklam för de blivande gymnasisterna. När hon var klar åkte vi hem för att hämta hälften av barnaskaran Collin för att åka vidare till "storstaden". Det behövdes ett gäng varmare jackor och mobilskal och Vera hade pengar från farmor och gammelmormor att sätta sprätt på som hon hade sparat sen sin födelsedag. När alla var nöjda var det bara att åka hemåt för att veckohandla så gott och slippa göra det imorgon, då tänker jag göra så lite som möjligt. 

Nu tror jag ska köra igång med att lägga ut våran veckomatlista så kan ni ju plocka ut det som gillas om man vill. Det blir inga recept till i och med att vi typ aldrig lagar mat efter det:) Men om ni nu skulle vilja ha det får ni meddela så kan jag skriva ner något från höften;)

Ha nu en härlig fortsatt lördags kväll!
Kramar Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar