söndag 30 september 2018

Astrid Lindgrens Näs

Igår åkte jag och T på utflykt med Vera & Olle det var bara T som visste vart vi skulle. Tompa hade planerat en utflyckt och det blev aldrig så att han sa något om vart vi skulle, när han kom på idén i veckan. Så jag tyckte att det kunde få bli en överraskning för oss tre. Jag trodde att vi skulle till Astrid Lindgrensvärld men det blev det inte och det var inte förens vi var typ nästan framme som jag fattade att det var till Astrids Näs vi skulle.
Vilket ställe! så fint och lummigt mitt i centrum och utställningen var enkel men så intressant. Olle som vi trodde skulle tröttna snabbt gick runt med sina hörlurar och lyssnade intresserat. Men längst in på utställningen var Katla instängd i en stor trälåda och då blev både Vera och Olle lite rädda. 





 Astrid och hennes tre syskon



 Där inne i lådan är draken Katla från Bröderna lejonhjärta instängd och han låter inte glad;)


Måste tillbaka i sen våren nästa år då det blommar


 Astrids barndoms hem innan de flyttade..

 in här bredvid.
Alltså äldre hus, jag blir kär varje gång jag möter ett!


 Jag har aldrig samlat på något, inte ens som barn var samlandet något som intresserade mig. Jag försökte väl halv hjärtat mig på att samla servetter eller luktsudd, men mitt ointresse gjorde att det aldrig blev några gedigna samlingar av dessa ting. Tyckte samlandet tedde sig rätt meningslöst. Men nu skulle jag vilja börja samla, jag skulle så gärna vilja samla på hus! gamla fina olika hus. Älskar äldre hus de är så speciella och det finns ju så många olika utförande av hus. 


 kanske att jag skulle göra ett schackspel i keramik som vi kan ha utomhus

 Men alltså ser ni! Jag blir helt lycklig av att se dessa hus.

 balansgång som givetvis Olle skulle gå

 rätt svettiga föräldrar tittade på eller försökte följa efter ifall fallet skulle ske rakt ner i ..

 ..nässelhagen


Vi avslutade besöket med att äta lunch i restaurangen barnen valde köttbullar och potatis. Jag och Tompa valde kroppkakor och det var så gott. Verkligen värt ett restaurangbesök efter att man har strosat runt.

Helgen var så härlig men allt för kort!
Hoppas du har haft en härlig helg!

Kramar Lina 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar