onsdag 12 september 2018

S O P P A

Jag tok gillar soppa! En god soppa kan ju vara bland det godaste man kan äta tycker jag, men en soppa kan ju samtidigt vara något riktigt osmakligt. Det handlar om konsistensen, smakerna och utseendet mest tycker jag. Soppa är perfekt att starta med och äta efter en magsjuka. Jag brukar längta efter och få i mig något varmt när det har gått över. 
Här kommer ett tips på en enkel soppa som också är "lätt" för magen:

en liten bit purjolök strimla upp
bryn jätte lätt i smör i kastrullen
i med en buljongtärning
slå över ca 8dl vatten och koka upp lätt
skiva upp en tomat och lägg i soppan fortsätt koka lätt i någon minut 

mixa med stavmixen

ställ tillbaka grytan på plattan och lägg i en riven morot e.v en liten bit kålrot
strö över fryst persilja
låt sjuda en stund på plattan

Jag går i stort sett alltid på känslan när jag lagar mat så detta lilla recept får du tänka ut lite själv hur mycket som funkar för dig. Detta är en bra bas till andra soppor.

ljusen var tända i morse

Idag mår jag bättre lite matt i kroppen men jag kan allt vika lite tvätt, så imorgon kan jag gå och jobba. Tänk alltid på att det ska gå 48 timmarna efter sista gången man har kräktes eller haft diarré som man kan börja vistats ute igen då ska man inte smitta längre. Detta är en riktlinje när man är magsjuk och så viktigt att följa det. 

Hoppas du har en toppen onsdag!

Kram Lina
 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar