lördag 17 juli 2021

EN SERVIS I KERAMIK

Alva hade en bra önskelista inför studenten. Den bestod istort sett enbart av bruksföremål med tanken på att det nu närmar sig flytt hemifrån. Av oss önskade hon sig mattallrikar i samma modell som vi har hemma. Det är en tallrik i grå stengodslera glaserad med en vit matt glasyr, en trevlig tallrik att äta på. Denna stengodslera kanske man kan tycka har för mycket chamotte i sig för att fungera som en mattallrik, men den är faktiskt väldig behaglig att äta ifrån. Jag upplever den som en mer hållbar, tålig tallrik också som vid stötar än vad andra tallrikar som jag har hemma i keramik är. 


Nu tänkte jag att ge "bara" åtta stycken ´mattallrikar till vår dotter i studentpresent var lite så jag drejade upp en hel servis till henne. Så det blev en servis på sexton delar åtta mattallrikar, åtta assietter och åtta mindre djupa tallrikar. Jag drejade även en liten skål och ett salladsfat i en prickig lera som glaserades med samma matta glasyr som servisen. 

vitt matt glasyr är nog min favvis nu, har övergett vit blank 

en liten djup tallrik

här syns storlekarna lite bättre på föremålen

till bords med drejad keramik

Nu vill jag dreja upp mer mindre assietter till mig själv har ett gäng men dom är i vit lera med svart eller grön glasyr. Så det får bli höstens projekt till mig själv, nu är det väldigt öppet med hur mycket jag tid jag kan lägga på min keramik i höst men några gånger ska jag nog kunna ta mig tid till. 


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar