lördag 4 november 2017

Frukostfrallor

God morgon eller god förmiddag kanske är bättre och skriva.
Helgfrukostar är ju faktiskt väldigt mysiga, vi brukar göra frukosten lite mer speciella än vardagsfrukosten. Den har ju en tendens till att bli väldigt enkel och variationen är typ macka, fil & flingor eller gröt och jag kan nu i dessa tider tända ett litet ljus undertiden som vi äter. Vi har ju inte så god tid att sitta kvar i en timme och bara njut äta utan vi lägger max 15 minuter på frukosten på vardagarna för sen är det ju dags för borstning av tänderna plocka undan det sista och sen iväg till förskola och skola.
 
Inga fancy köksbilder men jädra mig i vilken yta vi fick nu i köket tack vare ommöbleringen och att vi har satt in ett bord på lån från stugan. Fick ju ett bord och fyra stolar som ska vara ute i stugan men nu under hösten och vintern behövs inte det där ute.

 
Köksbord i köket så bra! nu har vi sittplatser på två olika ställen i huset känns mycket bra.  


 
Frukostskålar som jag har gjort i lavalera den är väldigt fin med sina bruna prickar men det är dags att göra några flera tror jag minsann.

 
Baka bröd gör vi minst en gång i veckan måste utöka det mer så vi har lite mer hembakt även under veckorna och inte bara under helgen.

Här kommer receptet på min rågsiktsfrallor

50 gram jäst
3 dl fingervarmt vatten
3 dl mjölk
2 tsk salt
2 msk smält smör
9-12 dl mjöl här får man välja själv,
jag brukar ta hälften rågsikt och hälften vetemjöl.

Knåda ihop allt till en bra deg som inte är för torr eller för kladdig.
Jag bakar aldrig med assistent tycker inte att man har koll på degen då för jag tycker det är viktigt och känna konistensen på degen.
Låt degen jäsa under bakduk i 30-40 min.
Dela degen i ca 15 bitar och forma dom till små frallor. Låt dom jäsa på plåtar i 30 min
Pensla med mjölk och strö lite havregryn över.
Låt frallorna grädda i mitten av ugnen i ca 12-15 minuter.
Frys in brödet om du inte ska äta det direkt.

Krama
Lina





Inga kommentarer:

Skicka en kommentar