lördag 1 december 2018

K E R A M I K

Det är det bästa materialet som finns att jobba i! Jag bara älskar lera. Från att jag som liten hittade lera på sjöbotten i Gisshultasjön, till "lek leran" på fritids har jag alltid älskat att skapa i det där kladdiga, ömtåliga och hårda (vid bränning) materialet. Jag försöker att minst en gång i veckan göra något i keramik. Det är svårt att få tid till sina egna intressen när man jobbar heltid och har familj, men att få komma iväg och skapa lite under några få timmar i veckan är så tacksamt.
Just nu blir det en hel del beställningsjobb men även en och annan ljusstake till jul.
Till mig själv har jag börjat tumma lite och det har blivit ett stort pastafat till stugan och två små olivskålar. Tänker att det gula glasyrer gör sig bäst ute i stugan i sommar.

 Svarta/ matta faten har Thomas fått de blir bra fat till mindre uppläggningar

till stugan ska dessa skålar den stora blev lite blank i botten

 Glasyren som är lite fläckvisbrun i det gula passar perfekt till den osläta "operfekta" ytan.

Har ni haft en skön 1:a december? Här hemma har vi äntligen fått ner häcken till framsidan och barnen tog första lappen i "händelsekalendern" och där stod det pepparkaksbak. Men det var främst att göra peppisar till köksfönstren, så nu luktar det jul här hemma.
Imorgon blir det som vanligt planering av veckan, veckohandling och barnen ska läsa läxorna. Detta är stående punkter för våra söndagar, en rutin som är viktig att hålla fast vid.

Ha nu en fortsatt härlig lördagskväll!
Kramar
Lina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar