söndag 9 juni 2019

Redan juni vad hände!

Idag kom jag på och byta månadsbilden som vi har på väggen här hemma från maj till juni, vad hände där liksom. Det som är negativt med att jobba som lärare är att man typ missar majmånad. Det känns så, för det är så intensivt i skolansvärld under maj. Det är elevuppgifter som ska bli helt klara, avstämningar med att allt är klart inför årskursavslut, uppgifter som ska slut bedömas och betyg som ska i stort sett vara klara och satta. Så därför känns det som maj försvinner lite obemärkt och det är ju så synd för maj är så vacker.
Men att vi går in i juni betyder att nu är det snart sommarlov, faktiskt redan nu på fredag och jag släpper min första nia på högstadiet. Så till hösten tar jag emot en sjua, det har jag aldrig gjort så det ska bli himla skoj. 
Men vi har hunnit med lite annat än bara jobba också i maj. Vi har fått ut vårat gårdsgrus, vi tog i rejält med det i och med att det första lagret kommer ju typ att sjunka ner i backen. Jag har även planterat nästan hela rabatterna framför huset klart också. Väntar på att köpa några stockrosor också i den rätta kulören och häcken som är helt död på framsidan, har vi beställt en ny och väntar nu på att den ska komma. 


Det som jag njuter av nu är att det faktiskt är årstidernas bästa för att plocka vägkanstblommor och det är helt klart den bästa buketten att ha hemma. Jag har till och med hunnit avverka en liten bukett liljekonvalj. Här i Småland är den inte fridlyst även om den är det i Kalmar. Men för det behöver man ju inte gå helt bananas på den blomman den står ju inte sig fin inomhus mer än cirka tre dagar.
Det som jag snart kommer njuta av är att badsäsongen är här.

  De minsta har ju hunnit bada men inte jag det var lite för kyligt just då för min smak. Även om jag gillar och vinterbada så kan jag vara lite kräsen såhär inför sommardoppet.

Hoppas ni får en fin start på veckan imorgon och tänk snart är sommarlovet här är det inte helt galet! Ibland hade jag velat ha lite långtråkigt då kanske livet hade känts som det gick saktare, eller inte. 

Kramar Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar