måndag 29 juli 2019

Sommardagar

Våra sommardagar ser mest ut såhär.. vi slappar. Men absolut blir det lite nytta gjort också som nu tillexempel spikar Thomas pärlspont som jag ska kvistlacka strax. Men vi läser mycket under sommaren. Jag försöker lära mig att läsa poesi, kanske är Karin Boye inte det lättaste valet att välja av våra svenska poeter. Men hon tillhör ju poeterna som vi ska känna till (enligt mig i alla fall) så då kan jag likaväl läsa lite av henne. En gång för många år sedan på folkhögskola när jag gick teater, läste jag högläsning av min mans dikter (han var inte min man då). Jag var rätt värdelös på det måste jag säga, att läsa poesi. Så denna sommaren/ hösten ska jag börja lära mig. 
Läser boken om Hilma också, för att hon är en av mina favoriter bland våra svenska konstnärer och sen är hon ju riktigt spännande som individ. Jag läser också "Ljuset vi inte ser" men den boken har jag fått börja lyssna på istället. Den har ett sådant språk att jag vid nästan varje kapitel fick lägga ifrån mig den för att olika känslor bara kom inom mig antingen aggressivitet som blev för stor inom mig och jag började tänka på vilka jävla odågor vi människor är eller så lipade jag och kunde inte se vad jag läste. Men den boken kräver ett eget blogginlägg. Vilken film det kunde bli av den boken!

 I alla fall, jag har satt igång och planerat för att göra min egna servis, våran vardagsservis är det tänkt som. Soppa- pastaskålarna är klara och förra veckan började jag dreja på skiva. En platta som man sätter på drejskivan som man bara kan ta bort när man är klar så kan man dreja på och behöver inte torka godset (förmålet) innan man tar bort det från drejskivan. Smidigt när man gör fat för de blir så ömtåliga. Så imorgon också perfekt när det ska regna ska jag fortsätta dreja tallrikar. 

Vi badar ofta ute i stugan för att svalka ner oss tänk vilken lyx att vi kan bada i våra små insjöar.  Imorgon ska det komma in regn och jag tycker att det ska bli rätt skönt med regn. Det enda negativa med det är att det inte går och hänga den rentvättade tvätten utomhus som typ är en himla mysig sysselsättning.  


Hoppas era sommardagar är ljuva! Vi njuter av våra och ledigheten ett tag till.

Kramar
Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar