onsdag 7 augusti 2019

En egen servis

Som jag har skrivit tidigare i något inlägg att jag har planer på att göra en egen servis, så är den nu i gång och visa delar är redan klara. Jag har gjort fyra frukostskålar i grått med vit matt glasyr. Tolv stycken lite större djupa skålar för soppa och pasta är i vit lera som är glaserade med vit matt glasyr eller vit glasyr med en gul/orange effekt. Håller på att göra mattallrikar nu och de är ett himla pyssel, jag är så tveksam till storleken. De får inte var för stora men inte heller försmå tänker nog storleken runt samma storlek som tallrikarna hade förr. De kommer vara drejade i vit eller grå lera och med vit matt glasyr men också en grön/svart matt glasyr. 
Ska också börja på loppisjakt så här i slutet av sommaren efter en äldre servis från Gustavsberg. Tänker att det kan vara kul och blanda lite keramik med gammalt porslin. 

 Här ser ni skillnaden på sopptallriken och frukostskålen, den grå längst till vänster är en frukostskål.

Sen vill jag inte ha en för "ren" mitt utan gärna lite spiraleffekt efter min svamp. Drejar alltid med en liten svamp i min högra hand. 

 En riktigt fin matt glasyr med en orange/gul effekt

Vit matt glasyr. Har mer och mer gått över till den matta vita nu efter att ofta ha glaserat med vit blank. Man blir ju påverkad av modet även om man inte vill det, så är det så svårt att stå emot. Jag börjar ju till och med flukta efter att dreja i terrakotta. Men nä där får jag nog tänka till Toscana modet kommer inte hålla i alla evighet och då lär jag ångra all keramik i terrakotta. Det får räcka med krukorna i fönstret. 


Nähä nu får det bli och kolla på tv vi är helt inne i andra säsongen av Rivera. Det är så himla mysigt och hålla på och fixa och pyssla på dagen sen tar man en dusch och sen tittar man på serier till natten och sen sover vi till åtta. Den där veckan med att ställa om sig inför jobbstart, tror jag vi får göra det på söndag;)

Kramar
Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar