söndag 18 augusti 2019

Lite sorgsen

Eller ja det är väl inte det rätta ordet, men det känns lite tråkigt att sommaren går mot sitt slut och det  börjar mer kännas som höst. Det är ju trotts allt bara i mitten på augusti och jag tycker faktiskt att hösten kan vänta augusti ut. Lite märkligt att hösten kan få en och känna sådär lite sorgsenhet, allt vissnar och dör, typ så;) Det är ingen annan månad som har den påverkan på mig, förutom våren då. Men det är med pirr och förväntan som jag ser våren framför mig och den känslan är bättre att känna. 
Men det som är riktig mysigt med lite höstmysstart är att nu kan man börja göra grytor och gärna lite "heta grytor". Igår körde vi på en av familjens favvis (även om några tar bort räkorna), pasta med curryräkor så smidig och så god. Den är godare till och med dagarna efter så perfekt om matlåda. 
Vi kokar tagliatelle till den passar bäst tycker jag till denna maträtt.

Min pasta- sopptallrik är perfekt till pasta och glasyren gnisslar inte mot besticken 


RECEPT CURRYRÄKOR

Bryn i olja eller smör pressad vitlök och purjolök som är strimlad, tills purjon blivit lite mjuk.
Krydda med salt, curry och gurkmeja.
Häll i en och 3 dl cream fresch och ca 3 dl grädde.
Smaka av och känn på kryddningen.
I med en burk räkor i lake och en burk med konserverade böngroddar.
  Låt det stå och puttra en stund.
Jag vet jag är sämst med att ge recept men här går jag bara på känsla och ja tycker att man får smaka sig fram. Kan inte bli kokboksförfattare;)

Nya tag imorgon och på tisdag börjar eleverna. Alla återgår till sina rutiner det känns helt okej. Det känns helt rätt nu när hösten ändå är på ingång.

Kramar
Lina

     

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar