onsdag 11 september 2019

k e r a m i k f a t

Ja som jag har skrivit innan så är jag i full färd med att göra en egen servis. Men det där med mattallrikar är ju galet besvärligt att komma på en bra storlek. Så jag gör två olika storlekar tror jag. Det blir både grålera och vitlera med vitt matt glasyr. 

 det större fatet är underst

 Denna tallrik kanske är lite för stor, men jag vet inte jag är nog velighetens drottning. 

 vit lera med matt glasyr min bästa nu, matt glasyr är så vacker speciellt på grå/brun lera

 Som dessa grå/brun lera med vit matt glasyr. Dessa tallrikar är nästa för små för att vara en mattallrik.

Att få ihop ett gäng tallrikar kommer ta tid det är lite mer knepigt att dreja tallrikar p.ga. att de är svårare att lyfta från drejskivan. Jag drejar på platta alltså en träplatta som man lägger på drejskivan för då kan man bara lyfta bort plattan och låta tallriken torka ifred. Men igår var ingen bra dag att dreja på skiva så jag körde några men är rädd att de har fått några luftbubblor i sig så jag körde ett par på drejskivan direkt och torkade med luftvärme pistol så det skulle gå undan lite med torkningen.

Imorgon är det veckans bästa veckodag, torsdag!!
Tvätta och städa imorgon och sen är det bara och låta helgen komma! Ljuvligt det ska bli en helg utan några måsten.   

Kramar Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar