tisdag 17 september 2019

k e r a m i k

Alltså så skönt för själen och knoppen att få köra på med keramiken tidigare än vad jag brukar. Oftast är jag inte vid keramiken förens sex på tisdagskvällarna, men idag kom jag ifrån jobbet tidigare p.g.a. att eleverna hade orientering. Tänk vad härligt det hade varit om man hade en dag i veckan som man kunde viga åt sitt/sina intressen. Då hade jag hängt med keramiken och kanske att jag hade gått på en yoga kurs också. Sådär tidigt på morgonen innan alla barn hade vaknat hemma och sen hade jag kommit hem och då hade alla varit klara för att bege sig till sina skolor/förskolan så då hade jag fått äta frukost själv. Men jag är så morgontrött så jag hade nog aldrig kommit iväg på någon morgonyoga. 
  
 Det var en balanserad dag i dag för det var inga problem att dreja på platta. Det är betydligt smidigare att göra det när fat ska drejas. Om det funkar att dreja eller ej är så beroende på hur jag är mentalt. Är jag stressad i huvudet/kroppen eller har varit det under dagen, då är det svårt att få till det vid drejskivan.



två blivande muggar och en vispskål 

Men dagens keramik inbringade i sex mindre assietter, två tekoppar som jag vill dekorera på något sätt och en mindre vispskål till syster. Har upptäckt nu när jag har ett gäng tallrikar hemma, att vit stengods med mattvit glasyr gnisslar betydligt mer när man skär med kniven eller drar med gaffeln mot tallriken än när man äter på den grå stengods leran som har lite mer chamotte (små sten) i sig. Så nu kommer de större tallrikarna bara att göras i den grå leran. 

Nästa år tänker jag ge mig på att dreja vaser och karaffer hade också velat göra en egen tekanna. Men ska jag ge mig på en tekanna då behöver jag känna lugn och frid i kroppen och knoppen:)

 Mina två vaser den ena får bli en ny penselburk till mina penslar och den andra ska få bli en kruka tror jag. Vet bara inte vad det ska vara för en växt i, får ta en funderare på det. 

Grå lera med vitblank är helt totalt på med det just nu.

Kramar
Lina
   

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar