söndag 5 juli 2020

Två små turer

Det regnar som jag misstänker att det gör i resten av Sverige också? Tycker att det är rätt så trevligt och vädret är ju något som vi inte kan rå på. När det regnar då vill jag fixa hemma, jag vill baka, jag vill pyssla och dricka kaffe med vänner. Så nu idag ska vi äntligen träffas och dricka kaffe och få prata om allt som hänt under dessa veckor då vi inte har kunnat träffas. Jag har bakat bullar och brysselkex för att ta med till våran fikadejt. Ett tips är att när man redan håller på och gör bullar, är att göra en torr kaka under tiden som bulldegen jäser. Det är ju så gott med torrisar också.
Vi har gjort två små trippar för att inhandla både blommor men också gå på fönster jakt dessa första veckor på sommarlovet. 


Vi åkte några dagar efter midsommar till en byggnadsvårdsbutik utanför Tenhult. Den byggnadsvård som vi åkte till förr låg betydligt närmare i Eksjö nämligen. Men jag är så glad att denna öppnad så vi har tillgång till byggnadsvård. Grenåsa Byggnadsvård ligger i Tenhult, här kan man också besöka hus där tiden har stått still, verkligen ordagrant.

Här inne fick vi titta in och gå runt 

Lägg till bildtext
Lägg till bildtext

Lägg till bildtext
Lägg till bildtext


Vi letade efter fönster till det blivande gårdshuset/ Alvas hus, som hon anser att det är. Vi hade riktig tur, vi hittade fyra fönster som är fina i träet. Synd att det inte var med ram, men det får vi bygga en. Huvudsaken var att vi hittade fina fönster i stil med fönsterna på vårat hus och att de var till ett överkomligt pris. 
Finfina fönster! Så glad för dom!

Den gröna färgen på fönstret på verandan gillade vi så det blev en burk linoljefärg av den och det ska vi måla fönsterna i till gårdshuset. Jag har redan målat växtställningarna i den färgen (bild kommer framöver) och i framtiden när våra fönster ska målas om då blir det i den kulören. 

Sen i måndags åkte vi till grannstaden för att köpa några blommor. Ville ha någon lavendel till och kanske att vi skulle hitta någon perenn till blomrabatten. Thomas hittade en ros "Lion ros" så givetvis fick den följa med hem. 
Vi passade på att äta glass i Eksjö i gamla stan också. 

Vatten mitt i stan är så fint. Vi har ju en liten sjö och det är verkligen så fint och rofyllt med städer som har vatten inne i sin stadskärna. 

Men alltså så vacker gatubelysning tänk om man hade så fina i vår stad. 



Plantering i parken där barnen lekte sen stund innan vi åkte hem, det är så fint med alla planteringar i parker och på gatorna. 

Nähä nu ska här plocka ihop fikat för snart blir jag hämtad.
Syns senare!

 

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar