lördag 12 september 2020

Cykla bort all stress

 Tycker det är en riktig befrielse att få kunna cykla helt obegränsat i vår stad. Det är smidigt och ta sig fram med ett färdmedel på två hjul och det finns många cykelbanor i hela innerstaden. Det är kul och svissa förbi bilköerna i centrum klockan fyra till fem på eftermiddagarna (bara det att det förekommer bilköer i vår stad är ett inlägg för sig). Misstänker att hälften av personerna i bilarna skulle kommit hem snabbare med en cykel än med sin bil, om de nu valt och cykla. Blev så himla glad när jag såg detta hos Emma Sund #cykeluppropet  har skrivit. Tänk vad bra och låta cyklister och gångtrafikanter ha företräde i trafiken sen tycker jag att vi även kan ta och sänka hastigheten till 30km/h i innerstäderna. 

Underbara Clara skriver också om hur irritation och stress som rinner av henne när hon cyklar med barnen på morgonen till skolan. Hon tar dessutom upp forskning kring aktiv skolväg hänger samman med bättre skolresultat. Jag kan bara hålla med henne om allt. Jag upplever att jag också blir mindre stressad av att cykla eller gå på morgonen till jobbet. Likaväl känner jag att jag "rensar ur" hjärnan när jag tar mig från jobbet utan bil och får andas frisk luft. Det blir liksom ett bättre avslut på jobbdagen.  

Igår påväg med cykeln hem till kusinen och vänner på lite mat och bubbel. 

Ha en fortsatt härlig lördag!
Puss


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar