fredag 29 december 2017

Äntligen dags för en ny familjekalender


 Då var det näst sista dagen på året. Vist har det gått rysligt fort?! Blä för det vill inte att livet ska snurra på i denna snabba hastighet som det gör. Så mitt nyårslöfte blir att sakta ner. Jag ska sakta ner matlagningen, börja baka bröd oftare typ införa en dag då vi bakar en massa bröd och fryser in. Jag ska planera upp veckomatlistorna till att bli ännu mera vegetariska. Maten ska få ta tid på veckodagarna inte tillagningen men att rätterna är ännu mera välplanerade än vad de är nu. Jag ska sortera ut mer saker, göra oss av med fler prylar för är det något som kan hetsa upp en och stressa (och göra en olycklig) så är det ägandet av en massa skit. Jag ska "näta ner" jag kommer blogga, jag kommer instagramma lite, ungefär som jag gör nu, läsa de tre bloggar som jag tycker är värda att läsa. Slösurfandet och meningslös nät tid kommer jag begränsa till en viss tid på dygnet några dagar i veckan. Jag ska fortsätta gå så ofta jag kan till jobbet och från. Det bästa beslutet ag tog i höstas. Har fått ner min stress och är gladare när jag kommer hem, hinner liksom rensa huvudet och få in ny luft i lungorna;) Man får mer tid utan att stressa på allt faktiskt. Det gäller bara att man har en avsatt tid i veckan för att planera och strukturera upp allt som ska hända och göras.

Så nu när vi står mot ett nytt år har här införskaffats en ny familjekalender och ett block för veckoplanering.


Hittade en kalender med Elsa Beskow bilder i så det var ju självklart för mig att det var den vi skulle ha.
Veckoplaneringen har jag köpt på Lagerhaus.


 I familjekalendern skriver vi upp för varje familjemedlem saker som är bra att komma ihåg. T.ex. läxor, tandläkaren, kalas osv. Jag och Thomas delar kolumn det får även Nick och Alva också göra. De får dessutom ha koll på saker som handlar om skolan själva i sina kalendrar, mobilen. De är så pass stora nu att det är viktigt och lära sig eget ansvar och strukturera upp de läxor som måste göras.


Åh tant brun tant grön och tant gredelin är minnen från barndomen. Jag lånade alltid dom böckerna som barn, tyckte de var så fina och mysiga att läsa ur. Fick aldrig några egna upplagor av dessa böcker men det har vi nu och det är faktiskt gamla biblioteksböcker.



Veckoplanera gör vi varje söndag. Vi har alltid använt ett vanligt kollegebock till det så jag tror att  detta block blir lite roligare och skriva på. Dessutom är det snyggt så då kan man ju ha det framme.
Både jag och Tompa har våra egna klandrar plus att jag har en stor till mitt jobb men den är ju enbart för undervisningen. Dom kalendrar byts ut vid nytt läsår, så tänk jag får uppgradera kalendrar två gånger om året en till nya året och två till höstterminens start. Gillar "fräscheten" med en ren kalender;) I våra kalendrar skriver vi ner det som vi kommer fram till på vår veckoplanering får se om det behövs nu så mycket när vi har denna snygga.

Hur planerar ni?

Kramar från mig

3 kommentarer:

  1. Malin Syster29/12/17 17:22

    Tänkte på er när jag såg Beskow-kalendern på Willys igår��

    SvaraRadera
    Svar

    1. Haha ja så rätt:) köpte kalendern därifrån också:)

      Radera
  2. Den här kommentaren har tagits bort av skribenten.

    SvaraRadera