lördag 2 december 2017

S K O G S P I F F

Igår gick jag och syster till skogen och fyndade lite adventspiff.
Ja Olles lilla en på bilden nedanför är köpt på torget. Förra veckan beställde jag en massa buxbom så i em tänkte jag göra alla små dörrkransar. Buxbom har en tendens att lukta lite som kattkiss men när kvistarna torkar försvinner doften om man inte trycker näsan mot bladen. Lingonris är ju väldigt vackert men pilligt och plocka och köpa blir för dyrt så då är buxbom ett billigare alternativ.




 Kung Vinter i "Olles skidfärd"

 Chokladkalendern som Olle har fått av mormor, tror han kan acceptera att vi öppnar bara en lucka i taget.




 Amaryllis är en så fin blomma till julen tycker jag. De här två fick jag förra helgen när vi hade AW med några vänner. Det blir inga nya blommor eller växter i fönsterna i år utan jag har kvar mina pellisar, det drar ju från våra fönster så jag tror dom kommer uppskatta att vara kvar upp. Funkar det och de kanske till och med växer sig "yvigare" till våren så kommer jag nog inte ta undan dom under några fler vintrar.



 Några små granar har vi tagit in och pyntat med lite överallt med i huset. Den stora granen köper vi inte förens till efter den 20:e, även om alla barnen tycker att det är alldeles försent även Alva skulle vilja ha den inne redan nu. Och av henne har vi i många år tagit hänsyn till att vi inte skulle pynta för mycket utan att hon först får ha sin födelsedag den 22:a. Sen gick vi all in på kvällarna efter att vi hade firat av henne. Men nu spelar det alltså ingen roll utan julen är en del av hennes födelsedag.

 granarna kommer få resas upp några gånger nu framöver, så är det med små springandes barn i huset


 
Vi hittade några nyponkvistar de är ju bara så vackra! Jag hittade inget bra sätt att ha dom på så nu är dom i en stor glasburk, det funkar okej det också. Syster tog en vas och tog bort de nedersta nyponen  och som hon sa de är fina och bara ha liggandes.


Fina glasflaskan som huset fick av våra vänner när det fyllde 100 år. I den kommer jag nog sätta en gran till  eller så får jag försöka hitta en snygg ljushållare att sätta dit. Det är ju väldigt enkelt och snyggt med flaskor med en enkel ljushållare i.

Kram Lina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar