måndag 9 mars 2020

Lördagens paj

I lördags gjorde jag en matpaj på rödbetor, kronärtskockor, grönkål och getost.
Pajdegen var gjord på vetemjöl och smör och sen hade jag på en vanlig äggstanning.
Rotfrukterna kokade jag tills de fick en liten mjukare konsistens. Sen la jag rotfrukterna i en marinad av honung, vinäger balsamico, rapsolja och salt och peppar. Lät dom ligga i marinaden en timma och gotta till sig. 

Rödbetor och jordärtskocka är ju mina rotfruktsfavoriter

Alltså ett täcke med lite förkokt grönkål. Jag har en djup kärlek till mat som innehåller grönkål. 
Under grönkålen ligger rotfrukterna med en massa smulad getost.

Alltid någon form av sallad till är nödvändigt tycker jag när man äter paj.
Detta kan vara en av de godaste pajerna jag gjort.  



Vera och Olle var omåttligt glada i sin ost- och sinkpaj, vad är det för något mellan barn och matpajer? Känns som en helt fel kombo.

Men i lördags var det ju final i mello ju och nu är det vårfeelings al over the Place! Även om det kommer snö in i veckan över Småland. Åh jag vill bara ut och plantera en massa grönsaker nu och  givetvis ska mina två favoriter planteras.   

Kramar Lina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar