måndag 30 mars 2020

NYPLANTERING & OMSKOLNING

I år har jag fått en sådan nytändning på att plantera och få igång lite odling. Hade för några år sedan odlingsbäddar, men tröttnade. För det blev enormt mycket ogräs i bäddarna och alla små snäckor som kom och njöt av allt grönt, gjorde att jag tappade glädjen. Men sen för några år sedan så körde jag igång igen fast i liten skala och det är himla mysigt och få plocka lite grönsaker som man själv har drivit upp. Sen under förrförra sommaren som döda typ allt och alla små söta purjolökar som jag hade satt, det var inte kul. Så i år är det dags för en ny revansch och jag har planerat sen förra året vad jag ska så för något. 
Igår hann jag omskola alla små grönkålsbäbisar, det blev en härlig planteringskaos på matbordet. 


Tomat som jag förvisso alltid har otur med, har nu tre plantor som har klarat sig, de var femton från början men tre är bättre än inga. Glömde bort att det blir riktigt varmt i vårat burspråk så det blev alldeles för varmt för de små tomatplantorna. Jag testar för första gången gurka också, ska bli spännande och se om det kan lyckas bättre med dom än med tomaterna.

Doftpelargon fick lite ny jord och kruka.

Jag sparar alltid de där plastkrukorna som medföljer när man köper plantor, de är toppen att plantera i.

Tänk snart påsklov! Hur ljuvligt är inte det?! Jag har något roligt inplanerat tre kvällar i rad denna vecka, så den kommer gå snabbt. Idag är det bokcirkel för oss som är pigga, vi tar med egen fika för att hålla oss till våra egna baciller, imorgon är det keramik, längtar! Och på onsdag ska jag träffa ladiesarna på kvällen utomhus och vi tänkte grilla lite. Man kan ju faktiskt träffas utomhus och ha lite umgänge med sina vänner.

Ha en härlig måndag!

Kramar Lina

Kramar Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar