lördag 19 januari 2019

SEMLOR

Nu är det ju semmeltider och jag tycker att det bakverket inte är någon go fika alls. Tycker den är förmycket av det mesta, det är helt enkelt förmycket bulle, förmycket mandelmassa och förmycket grädde. Så när hälften av familjemedlemmarna frossar i semlor brukar vi andra ta något annat och fika på. Men nu är det ju så att jag inte skyr att testa nya smakupplevelser så självklart var jag tvungen och testa årets nya semla från Thimons som Tompa hade köpt hem i fredags. Och ujuj vilket bakverk, så god! Cimlan heter den och innehåller den vanliga vetebullen, mandelmassa och grädden men med lemoncurd och italiensk maräng och den lilla Cimlan är även på en spröd mördegsbotten. Jag tycker att smakerna gifter sig riktigt bra medvarandra svårt och misslyckas när lemoncurd är inblandat. Sen blir den alldeles lagom pågrund av att den inte är så stor.
Jag åt faktiskt upp två stycken igår, tog en till när vi kom hem på natten efter att ha spontanfirat vännen Malin. Kaffe och Cimla kan jag lätt ta och fika på igen.

 hur lyxit är inte detta med att köpa fin fika med sig hem

Italiensk maräng, mums

ni ser ju Cimlan är i lagom storlek

Här har vi haft en lugn lördag skönt och slappa runt i mysings (myskläder) hela dagen. Känner att det kommer bli en intensiv vecka som kommer, så lite lugn behövs. Imorgon är det dags för kalas för lill kusinen som fyller 1 år!

Kramar 




  


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar