söndag 27 januari 2019

Loppisutflykt

Igår var jag iväg på årets första loppis tur, jag hade styrt upp en liten loppis runda med vännerna. Det är ju sällan vi hinner träffas spontant alla är uppe i sitt, så nu var jag ute i god tid och planerade tre ställen som jag ville besöka. Två loppisar och Butik Botanik som jag faktiskt inte ännu hade besökt. Där blev det faktiskt inköp av en blomma som jag tänkte ha i köket nu när alla julblommor har gjort sitt. Och det dröjer ju innan pellisarna kan ta plats i fönsterna, även om jag kommer ta upp mina nu i helgen som kommer men de ska ju planteras om och klippas ner. Men åter till den där blomman som jag köpte det är en Vippjasmin och självklart kände Tompa av doften direkt så den är förpassad ner till källare, tills jag hittar en ny ägare. 
Så idag fick jag köpa murgröna på båge, det klarar T av. Ja men åter till loppisarna vi var på hemmaplan strax efter tio och strosade runt och det var faktiskt på hemmaplan som jag fyndade för när vi åkte till andra loppisen i grannstaden hittade jag typ inget.
Vi tar en litet titt på årets första loppisköp

 det bidde en plåthylla, en julduk, en ljuskrona, en liten gaffel och sked till sylten och den inlagd gurkan. Måste alltid ha en stor matgaffel när vi serverar inlagdgurka så nu kommer det se lite bättre ut med en liten nätt gaffel hädanefter när vi serverar det. Och sist men inte minst ett syskrin.
En plåthylla, heter det ens så?. Har tänkt att en sådan skulle vara toppen att äga vi har ju typ världens minsta kök, när man bakar det blir plåtar överallt. 

 syskrinet är nu påfyllt med nålar, trådrullar, tygsaxar och fler sybehör. Äntligen har vi lite ordning på den biten.


En helt fantastisk ljuskrona det fanns två så jag köpte den ena och Karin köpte den andra. Vi är duktiga på att hitta till varandra det var Jennie som uppmärksammade dessa och tyckte att de skulle passa hemma hos oss. I gengäld hittade jag en superfin klänning till Jennie. 


Här i burspråket får ljuskronan hänga som ett litet smycke. Vill ju ha en dagbädd eller som jag har skrivit om innan en lejongul soffa i burspråket.
Det fanns en dagbädd på loppisen, men jag tycker att 1900 kr som priset var satt till är lite väl saftigt. Vist den var välvårdad och hel men man måste tänka att det är secondhand och alltså har sakerna förmodligen reda använts och nötts på. Secondhand får inte bli antikaffär tycker jag då försvinner hela tjusningen.
Hur upplever ni att priserna är på loppisar runt om i Sverige eller är det bara i Småland som priserna känns stigande på loppisprylarna?. Jag kan tycka att det "går lite troll" nu i detta med loppis. Bara för att det är populärt med att shoppa på loppis måste det ju få förbli så att köparen känner att den fyndar. Att åtminstone summan på den vara man köper på loppis skiljer sig rätt mycket från att köpa varan ny. Annars kommer det nog förmodligen trappas av och det vill vi ju inte. Jag tycker inte att 25 kr för en assiett är ett kap men däremot fyra stycken. 

Det var en mysig liten tripp och givetvis pausade vi med kaffe och kaka. Detta har vi bestämt att göra om, hoppas bara vi kan hitta ett datum så att alla kan vara med denna gången. 

Kram
Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar