fredag 25 december 2015

J U L A F T O N

Åh vilken härligt lugn och fridfull julafton vi fick! 
Men det var en grön jul lite synd. Hade så gärna velat börja julaftonsmorgon med pulkaåkning och varmchoklad ute, men någon jul kanske vi får uppleva det också.

Vi samlades vid ett hemma hos oss med glögg och sen var det dags för julbordet och favoriten här är grönkål, ett måste helt enkelt på vårat julbord. Tur man är gift med en hallänning/skåning som introducerade oss smålänningar med denna gudomligt goda rätt:)

 juldukning gick lite i Carl Larsson anda



bordskransen har en stomme av en halmkrans som jag klätt med mossa, hålet i mitten fyllde jag med svenska riktigt "juliga" äpplen

dekorerade även bordet med några gamla "tomteljusstakar" både "loppade" och mormors gamla

 lite paket också 



glöggbordet



 och att icke förglömma gottebordet där får man ta under hela julhelgen om det nu finns något kvar så länge;)

 och det årliga julkortet på barnen i trappen





 ett litet kök men tycker att vi fick till det ännu bättre i år även att jag har ställt in ett skåp i köket



julbrödet såå gott! 
Vi gör ett byte varje juldagsmorgon med vännen Jennie med familj, vi får ett julbröd och dom får en skål med grönkål

Som vanligt får barnen alltid en hemsydd strumpa av deras gammelmormor (exakt som jag fick när jag var barn). Den brukar vara fylld med choklad och annat gott och ibland någon liten tomte. I år fick Olle sin första strumpa men i den var det ingen choklad i. Men på kvällen hittade jag honom väldigt nöjd i matsalen, han hade hittat storebrors Jack´s strumpa och mumsade glatt på den största chokladtomten. Ja jag hade inte mage att slita den ifrån honom och skadan var ju så att säga redan gjord, så jag förflyttade honom bara till köket där han fick mumsa färdigt.

 
 Ollebus han lever verkligen upp till det namnet:)


Ha nu en riktigt härlig fortsättning på julen!

Kramar från mig

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar