torsdag 28 november 2019

Nu kör vi...

Julpyssel på jobbet eller julpyssel är det inte, utan mer julinspererande arbeten i bildundervisningen får grundsär. Så roligt att kunna erbjuda eleveverna att få arbeta med lera, det blir ett så härligt slutresultat. Uppgiften var att göra en ljusstake antingen för ett stearinljus eller ett värmeljus men om inte det passade kunde eleverna få välja på att göra grandekoration också. Utstansade med hjälp av peppakaksformar, en perfekt julklapp ju, om man nu vill ge bort dom.

lite inspiration och formar 

nu torkars allas alster tills de ska brännas.
Själv hade jag ju en riktigt dålig drejdag förra veckan, vilket resulterade i att jag blev frustrerad och tänka sig att mitt i den där frusterationnen med lite aggrisivt ihop drejning av en klös som inte ville formas på det sättet som jag ville. Faktiskt kom en helt ny form och det blev en gran av det och i tisdags var en betydligt bättre drej dag, så då drejade jag en hel granskog. 

med stjärna på 

granarna kommer glaseras i svarta, vitt och grönt

Nästa år ska jag dreja större jag vil dreja vaser, krukor och karaffer men alltså mina keramik kompanioner är så duktiga på att skulptera så jag blir så sugen på det med. 

Fia gör en ljusstake i en lera som blir svart vid bränning

och alltså denna kruka som det ska bli är ju bara så fin en trumpen dam är det får fråga Lilian om jag får visa slutresultatet sen. Det las nämligen till lite mer kropsdelar senare.

Hörni nu är jag så sugen på december nu vill jag pyssla, dricka glögg, baka och bara vara. Så imorgon ska jag putsa fönster och sen åker stjärnorna upp.

Kramar
Lina


Inga kommentarer:

Skicka en kommentar