söndag 1 december 2019

Julmyset börjar nu!

Nu är det 1:a advent redo här hemma. Har någon tvångsbeteende att fönstren måste putsas innan stjärnor och adventsstakar får komma upp. Men det är ju lite halv stressigt för dels jobbar vi heltid och det blir mörkt snabbt så det där med att hinna putsa alla fönster under veckan har inte gått. Så i fredags hann jag köket och i går fick resten av fönsterna putsning. Fast de flesta blev bara putsade på insidan, har åkt på förkylning med halsont så jag är inte jätte pigg. 
Köket är riktigt juligt nu och det är en hel del röda toner här hemma. 


 Änglaspelet är ett äldre som jag loppade för några år sedan. Alla i familjen blir galna på det efter ett tag när det har plingat en stund. Men det är för mig julminne från pappas sida och nu ger jag minne av änglaspel till mina barn. 

Den runda adventsljusstaken på bordet har jag fått av mormor, en gammal koppar adventsstake som hon inte använder längre. 

Jag har alltid haft starka julförebilder förutom äldre släktingar. Som liten flicka hade jag Elsa  Beskows tant brun, tant grön och tant gredelin som starka julförebilder. I ”Petters och Lottas jul letar dom efter julgran med farbror blå och detta är ett starkt barndomsminne för mig. Älskade att läsa dessa böcker som liten, självklart har mina barn denna bok också.

 Hennes illustrationer är nog dom vackraste jag vet. Dom trollband mig, kunde sitta och titta i böckerna hur länge som helst. 


Som jag skrivit om förut så är Fanny och Alexander en av mina julfavvisar eller till och med en av mina favorit filmer. Denna film är min största inspiration till julmyset. Vi ska också ha sådär stora julmiddagar och dans kring gran i framtiden, det har jag bestämt. 




Sen mina topp ett av total julmys är Astrids Madicken och Barnen i Bullerbyn.
Det hör till tradition att vi tittar ett par gånger på Astrids jul. 

 När jag var i fem årsåldern hade vi ett grishuvuden på julbordet. Morfar eller om det var min pappa ordnade alltid en egen gris inför julen. Men en jul fick dom en hel gris, den var i stort sett slaktad men inget mer. Så pappa, morfar och mina morbröder fick tömma grisen på blod till en början innan de kunde börja stycka upp den. Minns att jag och min kusin fick frågan om vi ville gå ner i mormors syrum för att titta på grisen. Kommer fortfarande ihåg doften av blod och tyg. Märklig doft men själva synen var inte jätte makabert förutom att hela rummet typ var inplastat. Grishuvuden vid julbordet går bort. Jag tycker inte det var jätte trevlig då som barn, men än mindre nu.

 Lacka julklappar det har jag också fått göra som barn men det har jag inte låtit mina barn få testa. Kanske något vi kan göra i år.

Stoppat korvar något som jag också varit med om i min barndom. Men det viljat minnas som att jag tyckte var lite halv äckligt. Men ack så juligt. 

Detta är mina största förebilder för att få maxad julinspiration. 

Önskar en härlig 1:a advent! 

Puss och kram
Lina

Inga kommentarer:

Skicka en kommentar