fredag 24 januari 2020

S T I L L E B E N

Ett fantastiskt roligt sätt att måla på så är det att måla av ett stilleben. Tillhör nog en av mina favoriter att måla efter att måla ansikten av mindre trevliga individer, sen kommer nog att måla abstrakt för det är rätt svårt, enligt mig. Konstigt att jag kan uppleva det som inte behöver föreställa något som svårt att få ner på papper eller duk.
En årskurs sjua målade stilleben i veckan och de var riktigt vassa på det. Dom fick testa både blyerts och kol, för att få känna på olikheterna i kol och bly. Gissa om det gnälldes på kolen, men man måste ju få testa olika material även om det är lite svårare.

De skulle också försöka få med slagskuggorna som föll på bordet och det är svårt med tanken på att vi bara har ljus från lysrören i taket. Även om det finns takfönster i bildsalen så hjälper inte dom något direkt nu med tanken på bristen på solljus.


Jag har en och annan favorit konstnär som målar stilleben. Men den jag gillar bäst måste vara Paul Cézanne, hans motiv är riktigt bra.


En annan favorit är Vincent van Gogh, tycker det är så levande med hans synliga penseldrag. Tänk att leva ett liv och vara så … men att sedan efter sin död få tillhöra en av de mest uppskattade konstnären i Europa.

Dåtidens frukostbild/ lunchbild;)

Nu ska här dukas upp med bullar och kaffe, nu tar vi helg och vi hoppas att nästa vecka får vara frisk.
Kram Lina



Inga kommentarer:

Skicka en kommentar